Víte, co je „hamburger index“?

            Finančníci na celém světě metodu zvanou oficiálně „Big Mac index“ často používají. Je založena na skutečnosti, že firma McDonald´s po celém světě prodává naprosto totožné produkty a to za předpokladu stejných cen. Fígl je prostě v tom, že globální společnost vyrábí své hamburgery jeden jako druhý všude na světě, tedy hlavně jejich nejslavnější jídlo Big Mac, ten dokonce od roku 1967. 
světová ekonomika.jpg
            Ceny legendárního fastfoodového jídla jsou přepočítávány kurzem místní měny. Z toho vyplývá, že „hamburger index“ je primárně určený pro zjištění nadhodnocení nebo podhodnocení příslušné měny. Ale velice dobře se dá tímto docela zábavným způsobem zjistit životní úrovně ve všech zemích, potažmo schopnost obyvatelstva žít z platů v zemích, kde se „burgery“ prodávají.
třicetšest hamburgerů.jpg
            Index sestavuje hospodářský časopis The Economist pravidelně již od roku1986 v podobě rozboru ceny za Big Mac téměř ve všech zemích světa. Hodnoty v přehledu vyčíslené ukazují celkovou kupní sílu toho kterého státu a dá se z nich vyvodit spoustu dalších ekonomických informací a srovnání. Celému tomuto metodickému systému se říká „burgernomika“
            Ovšem najdou se i kritici, kteří tvrdí, že úplně přesně se podle sendvičů analyzovat nedá, že mohou vzniknout odchylky. Napadají hlavně teorii, na níž je metoda přímo založena, tedy že by všude na světě mělo stát stejné zboží stejně. Samozřejmě s tím, že je nutno počítat s různými kurzy měn. Milovníci konspirací také mohou namítat, že je zde možnost, že firma  McDonald´s může chtít stanovením vlastních cen ovlivňovat globální ekonomiku. Tvrdí, že by tedy tato metoda měla být využívána spíše v podstatě pro zábavu a nebo třeba jako pro studenty ekonomie jako oživení. Pro zajímavost: existují i další zboží-indexy, které se v podstatě používají pro zpestření, jako třeba index podle šálku kávy ze Starbucksu nebo Billy index podle jedné skříně, prodávané Ikeou.
ekonomika v mobilu.jpg
            V Česku byl jeden z nejslavnějších sendvičů k dostání poprvé v roce 1992 a stál 48,- korun. Tehdejší průměrná hrubá mzda činila 4.644,- korun. Mohli jsme tedy měsíčně sníst zhruba 97 hamburgerů v „Mekáči“. V roce 2017 už stál Big Mac 75,- korun, ovšem průměrná hrubá mzda byla vyčíslena na 29.504,- korun. Za to se dá koupit hamburgerů zhruba 393 kusů.

Víte, co je „hamburger index“?
Ohodnoťte příspěvek